Adreswijziging/ verhuizen / hernummering

 

 

 

Adreswijziging Belg

Maak een afspraak

Als je verhuist, moet je jouw nieuwe adres binnen de 8 werkdagen aangeven bij de dienst Bevolking van jouw nieuwe stad of gemeente. Maar ook als je binnen dezelfde gemeente verhuist moet je dit aangeven.

Je kan de verhuis pas aangeven als je ook effectief verhuisd bent.

Je hebt verschillende manieren om jouw adreswijziging door te geven :

  • Via ons digitaal loket
  • Een adreswijziging kan je online doorgeven via de website van het rijksregister ( mijn dossier ). Hiervoor heb je een elektronische identiteitskaart en een kaartlezer nodig.
  • Je kan een afspraak maken op de dienst Bevolking om jouw adreswijziging door te geven
  • Via mail: je verstuurt een email naar burgerzaken@zaventem.be.
    Vergeet volgende gegevens niet te vermelden van elke persoon die verhuist:
    • Voornaam en naam;
    • Geboortedatum;
    • Telefoon- /GSM nummer;
    • E-mailadres;
    • Rijksregisternummer;
    • Volledig oud en nieuw adres (Gemeente/straat/huisnummer/bus);
    • Indien van toepassing: naam van de persoon waar u gaat bij wonen of de vorige bewoner.

Als de adreswijziging voor het hele gezin geldt, volstaat het dat één van de meerderjarige leden van het gezin de aangifte doet.

Na de aangifte controleert een wijkagent of u werkelijk op het aangegeven adres uw hoofdverblijfplaats hebt.
Na deze controle word je ingeschreven op jouw nieuw adres en word je uitgenodigd via brief om een afspraak te maken om jouw adres aan te passen op jouw identiteitskaart.
Hiervoor heb je jouw elektronische identiteitskaart met pincode nodig.

Vanaf het moment dat jouw identiteitskaart aangepast is, kan je alle andere instanties van jouw adresverandering op de hoogte brengen.

 

Adreswijziging Belg, na politiecontrole

Maak een afspraak

Nadat de wijkinspecteur uw aanvraag tot inschrijving in de gemeente heeft gecontroleerd, zal u een uitnodiging via brief ontvangen van de dienst Bevolking.

Eenmaal u deze brief heeft ontvangen maakt u een afspraak .

Wat meebrengen :

  • Uw identiteitskaart en de kaarten van alle gezinsleden die mee verhuisd zijn ( met de pin-en pukcodes van elke kaart )

 

Adreswijziging Belg, vertrek naar het buitenland

Maak een afspraak

Wanneer u naar het buitenland verhuist, moet je hiervan aangifte doen bij de dienst Bevolking, ten laatste de dag voor uw vertrek.
U ontvangt een document (model 8) waarmee u zich op de ambassade of het consulaat van de nieuwe woonplaats moet aanbieden.

Meer info voor vertrekkende Belgen.

Voorwaarden

Inwoner zijn van de gemeente Zaventem

Wat meebrengen

  • Uw elektronische identiteitskaart en deze van uw gezinsleden die mee verhuizen
  • Nieuw adres in het buitenland

Na de aangifte ontvangt u een document waarmee u zich op het gemeentehuis en de ambassade of het consulaat van de nieuwe woonplaats moet aanbieden. U moet zich bij deze diplomatieke post inschrijven om in regel te blijven.

De wijkinspecteur van Zaventem zal onderzoeken of u werkelijk verhuisd bent.

Als u nog documenten of identiteitsbewijzen nodig hebt die moeten afgedrukt of aangemaakt worden, moet u deze eerst aanvragen, vóór u zich uitschrijft.

 

Adreswijziging niet-Belg

Maak een afspraak

Als je verhuist, moet je jouw nieuwe adres binnen de 8 werkdagen aangeven bij de dienst Vreemdelingen van jouw nieuwe stad of gemeente. Maar ook als je binnen dezelfde gemeente verhuist moet je dit aangeven.

Je kan de verhuis pas aangeven als je ook effectief verhuisd bent.

Je hebt verschillende manieren om jouw adreswijziging door te geven :

  • Via ons digitaal loket
  • Een adreswijziging kan je online doorgeven via de website van het rijksregister ( mijn dossier ). Hiervoor heb je een elektronische verblijfskaart en een kaartlezer nodig.
  • Je kan een afspraak maken op de dienst Vreemdelingen om jouw adreswijziging door te geven
  • Via mail: je verstuurt een email naar burgerzaken@zaventem.be.
    Vergeet volgende gegevens niet te vermelden van elke persoon die verhuist:
    • Voornaam en naam;
    • Geboortedatum;
    • Telefoon- /GSM nummer;
    • E-mailadres;
    • Rijksregisternummer;
    • Volledig oud en nieuw adres (Gemeente/straat/huisnummer/bus);
    • Indien van toepassing: naam van de persoon waar u gaat bij wonen of de vorige bewoner.

Als de adreswijziging voor het hele gezin geldt, volstaat het dat één van de meerderjarige leden van het gezin de aangifte doet.

Na de aangifte controleert een wijkagent of u werkelijk op het aangegeven adres uw hoofdverblijfplaats hebt.
Na deze controle word je ingeschreven op jouw nieuwe adres en word je uitgenodigd via brief om een afspraak te maken om jouw adres aan te passen op jouw verblijfskaart.
Hiervoor heb je jouw elektronische verblijfskaart met pincode nodig.

Vanaf het moment dat uw verblijfskaart aangepast is, kan je alle andere instanties van jouw adresverandering op de hoogte brengen.

 

Adreswijziging niet-Belg, na politiecontrole

Maak een afspraak

Nadat de wijkinspecteur uw aanvraag tot inschrijving in de gemeente heeft gecontroleerd, zal u een uitnodiging via brief ontvangen van de dienst Vreemdelingen .

Eenmaal u deze heeft ontvangen maakt u een afspraak .

Wat meebrengen :

  • Uw verblijfskaart en de kaarten van alle gezinsleden die mee verhuisd zijn ( met de pin-en pukcodes van elke kaart )

 

Adreswijziging niet-Belg, vertrek naar het buitenland

Maak een afspraak

Wanneer u naar het buitenland verhuist, moet je hiervan aangifte doen bij de dienst Vreemdelingen ten laatste de dag voor uw vertrek. U ontvangt hiervan een document (model 8) .

Voorwaarden

Inwoner zijn van de gemeente Zaventem

Wat meebrengen

  • Uw elektronische verblijfskaart en deze van uw gezinsleden die mee verhuizen
  • Nieuw adres in het buitenland

De wijkinspecteur van Zaventem zal  onderzoeken of u werkelijk verhuisd bent.

Als u nog documenten nodig hebt die moeten afgedrukt of aangemaakt worden, moet u deze eerst aanvragen, vóór u zich uitschrijft.

Hernummering

Maak een afspraak

In de afgelopen jaren werden veel wooneenheden en gebouwen hernummerd met het oog op veiligheid en uniformiteit van nummering.  Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor deze nummeringen en de wijzigingen ervan. 

We zetten kort de procedure uitéén: Je krijgt een uitnodiging van de dienst Burgerzaken, je maakt een afspraak en komt langs om de gegevens op jouw identiteitskaart en deze van jouw gezinsleden te wijzigen. De dienst burgerzaken verwittigt alvast volgende instanties over jouw hernummering : brandweer, Bpost, Fluvius en Farys.

Benodigdheden:

  • Jouw identiteitskaart en deze van je gezinssleden
  • Jouw pin -en pukcode en deze van je gezinsleden