Aanvragen : maak een afspraak
Afhalen : maak een afspraak
Over de kaart
De elektronische identiteitskaart heeft het formaat van een bankkaart en bevat een microchip. Met je identiteitskaart heb je toegang tot allerhande applicaties, zoals je burgerprofiel, het online invullen van belastingen, het versturen van documenten met een rechtsgeldige handtekening ...
De universele elektronische identiteitskaart voldoet aan de strenge internationale regels rond efficiënte en veilige identiteitscontroles.
Belangrijke kenmerken
- De eID bevat vingerafdrukken om identiteitsfraude tegen te gaan. De vingerafdrukken zijn beveiligd, staan enkel op de contactloze chip van de kaart en worden niet bewaard in een centrale databank. Enkel bevoegde instanties kunnen de contactloze chip uitlezen.
- De foto staat aan de linkerkant van de identiteitskaart.
- Een geperforeerd beeld van de foto staat op de achterkant van de kaart.
- De contactchip staat op de achterkant van de kaart. Hou hiermee rekening als je de kaart in een kaartlezer stopt.
- Als Belgische nationaliteit staat 'BEL' vermeld, conform de ICAO-regels.
Ziet jouw identiteitskaart er anders uit? Dan heb je er nog eentje met een oudere lay-out. Geen nood, je identiteitskaart blijft gewoon geldig tot de uiterste geldigheidsdatum. Enkele maanden voor die geldigheidsdatum krijg je een oproepingsbrief om een nieuwe eID aan te vragen. In sommige gevallen heb je eerder een nieuwe identiteitskaart nodig, Meer informatie op www.vernieuwde-eID.be.
Voor wie?
Elke Belg ouder dan 12 jaar moet een elektronische identiteitskaart bezitten. Vanaf 15 jaar ben je verplicht die steeds bij je te hebben.
De geldigheid van de elektronische identiteitskaart is:
- 6 jaar voor 12 tot 17-jarigen
- 10 jaar voor 18 tot 74-jarigen
- 30 jaar voor 75-jarigen en ouder
Naar het buitenland?
Controleer op de website van Buitenlandse Zaken of je voor je reisbestemming een identiteitskaart of paspoort nodig hebt:
https://diplomatie.belgium.be/nl/Diensten/Op_reis_in_het_buitenland/reisdocumenten
Procedure
Op de leeftijd van 12 jaar krijgt elke Belg automatisch een oproepingskaart voor een identiteitskaart. Tenzij je kinderen van 12 nog een geldige kids-ID heeft. Dan krijgt het kind automatisch een eID op het moment dat de kids-ID vervalt. Dit gebeurt ten laatste op de leeftijd van 14 jaar en 9 maanden.
- Maak een afspraak om je identiteitskaart te vernieuwen.
- Kom persoonlijk met je oproepingskaart en je huidige identiteitskaart of bewijs van verlies/diefstal naar je afspraak.
- Als je een foto nodig hebt, maken we deze gratis aan het loket.
- 2 tot 3 weken later krijg je per brief je nieuwe pin- en puk-code. Dit is tegelijk de bevestiging dat je eID klaar ligt.
- Maak een afspraak om je nieuwe identiteitskaart af te halen.
- Kom vervolgens persoonlijk met je pin- en puk-code naar je afspraak. Neem ook je huidige identiteitskaart/ bewijs voorlopige identiteitskaart of bewijs van verlies/diefstal mee.
Let op: De aangevraagde producten die niet binnen de 3 maanden afgehaald zijn, worden vernietigd.
Pincode
Onthoud je pincode goed. Je kan de code eventueel wijzigen. Na de activering van de elektronische identiteitskaart, door middel van de pin-en puk-code, bewaar je de codes op een veilige plaats!
Pincode verloren/vergeten/geblokkeerd
Je kan een nieuwe pincode aanvragen via het internet. Voor de aanvraag hoef je dus niet meer naar de loketten van de gemeente. Voor het afhalen wel.
Je kan nieuwe pin- en puk-code aanvragen via de volgende kanalen :
Via | Vermelding | Prijs |
Website: |
| Je betaalt 5 euro bij het afhalen van je codes |
E-mail: burgerzaken@zaventem.be |
| Je betaalt 5 euro bij het afhalen van je codes |
Loket : je kan een afspraak maken voor het aanvragen van nieuwe codes |
| Je betaalt 5 euro tijdens je afspraak |
Wanneer kan je je codes afhalen?
Uiterlijk 3 werkdagen na je aanvraag komen de nieuwe codes toe bij de dienst Bevolking. Van zodra de codes zijn toegekomen, ontvang je een sms-bericht. Hierna kan je een afspraak maken om de codes af te halen.
Kostprijs
Aanvraagprocedure | Prijs | Aflevertijd |
Normaal | 26€ | 2 tot 3 weken |
Spoed | 133€ | 2 werkdagen (voor 15u aangevraagd) |
Extreme spoed (levering Brussel) | 171€ | 4,5 uur *, afhaling in Brussel op voorwaarde dat de aanvraag Adres afhaling: FOD Binnenlandse Zaken * In het uitzonderlijke geval dat de identiteitskaart/paspoort werd aangevraagd tussen 14u en 15u nog steeds niet beschikbaar zou zijn om 18u30, blijft het loket langer open. |
Uitzonderingen
Verlies of diefstal
- In geval van diefstal:
Bel onmiddellijk naar DOCSTOP. Doe ook aangifte bij het dichtstbijzijnde politiebureau of bij de lokale politie, daarna maak je een afspraak bij de gemeente - In geval van verlies:
Bel onmiddellijk DOCSTOP en maak een afspraak bij de gemeente (enkel voor burgers met de Belgische nationaliteit)
Je verloren of gestolen identiteitskaart wordt meteen geblokkeerd na aangifte. Je krijgt een attest van verlies of diefstal. Deze is 1 maand geldig in België.
Je kan telefoneren naar de Helpdesk DOCSTOP via de volgende nummers: 00800 2123 2123 (in België – gratis nummer) of 02 518 21 23.
Ook een diefstal/verlies in het buitenland kan je aangegeven. Voor meer informatie: zie www.docstop.be.
Personen ouder dan 75 jaar
De geldigheidsduur van de identiteitskaart voor personen vanaf 75 jaar werd verlengd tot 30 jaar. Opgelet: om de 10 jaar moeten de certificaten van de identiteitskaart wel worden vernieuwd zodat de elektronische identiteitskaart bruikbaar blijft.
Personen die zich niet kunnen verplaatsen
Indien je een nieuwe identiteitskaart moet aanvragen en je je om medische redenen niet kan verplaatsen, kan jouw gemachtigde een aanvraag doen op basis van een doktersattest.
Meebrengen bij aanvraag:
- Oproepingsbrief
- Recente pasfoto:
- maximaal 6 maanden oud
- moet aan de normen voldoen
- sommige fotografen komen ook aan huis om een pasfoto te nemen als extra dienstverlening
- Identiteitskaart van persoon die niet kan komen
- Doktersattest
- 26 €
- Volmacht
Wat moet er vermeld staan op het doktersattest?
Er zijn 2 mogelijkheden:
- Dat je je niet kan verplaatsen
- Dat je je niet kan verplaatsen en je geen handtekening kan zetten.
Vrijstelling van handtekening
Als het voor jou onmogelijk is om je handtekening te plaatsen, dan kan je vrijgesteld worden van ondertekening. Je krijgt een vrijstelling bij een lichamelijke of mentale beperking, een ernstige of langdurige ziekte of in het geval van analfabetisme.
Bij de aanvraag van een nieuwe identiteitskaart breng je verplicht een bewijs van vrijstelling van de dokter mee. De medewerker vervangt dan jouw handtekening door de vermelding 'vrijgesteld', en parafeert het document.