Verkeerscomplex Ring (R0) x Leopold III-laan (A201)

Het verkeerscomplex R0 x Leopold III-laan (A201) wordt de komende maanden en jaren volledig vernieuwd. Het knooppunt is verouderd, filegevoelig en onveilig, en houdt geen rekening met fietsers, voetgangers of openbaar vervoer. Het nieuwe verkeerscomplex zal deze problemen verhelpen en creƫert bovendien ruimte voor een parkgebied met plaats voor mens en dier en voor rivier de Woluwe.

Wat verandert er juist?

Het verkeerscomplex R0xA201 wordt vervangen door een Single Point Interchange (SPI). Hierbij laten verkeerslichten de verkeersafwikkeling op het kruispunt in drie fasen volledig conflictvrij verlopen. De verkeerslichten passen zich bovendien aan de wisselende verkeersomstandigheden, zoals de ochtend- en avondspits, aan. Het SPI met nieuwe verkeerslichten zorgt ervoor dat het verkeerscomplex er eenvoudiger uitziet en minder plaats inneemt. 

Daardoor komt er ruimte vrij voor een uitgebreid groenblauw park. Doorheen het park zorgen drie fietssnelwegen voor een vlotte fietsverbinding met de luchthaven en de omliggende bedrijven. Ook komen er trage fietsverbindingen tussen Diegem, Diegem-Lo en het bedrijvenpark aan de Woluwelaan. Wandelpaden maken het mogelijk om ontspanning te zoeken in het park. Rivier de Woluwe meandert bovengronds doorheen het park en krijgt een ruim winterbed met een hoge buffercapaciteit. Hierdoor wordt de wateroverlast voor de omgeving beperkt. Daarnaast is er aandacht voor fauna en flora, met ecocorridors die dieren toelaten om veilig de wegen te kruisen, de Woluwe als natuurlijke grens tussen mens en dier, en rotsformaties en oeverwanden die een natuurlijke verblijfplaats zijn voor bepaalde dieren in het park. 

Tot slot worden er hoge groenbermen aangelegd langs de ring, tegen het zicht en het geluid van het verkeer. Zo wordt het aangenaam vertoeven in het park en de omliggende gemeenten. 

Hoe ziet de planning eruit?

De werkzaamheden zijn gestart.

In een voorbereidende fase worden de nodige aanpassingen uitgevoerd om het verkeer van Evere naar Brussels Airport - en omgekeerd - om te kunnen leiden.

Daarna wordt de A201-brug over de ring afgebroken en vervangen door een nieuwe, ruime brug. Ondertussen wordt de huidige tunnel van de R22 onder de ring afgebroken en beginnen de voorbereidingen voor de bouw van een nieuwe tunnel voor de Ringtrambus.

Half 2027 moeten de wegenwerken klaar zijn. Vanaf 2028 fiets en wandel je ook door het nieuwe park in de buurt.

Welke hinder kan je verwachten?

De hinder wordt zoveel mogelijk beperkt. Tijdens het afbreken van de A201-brug wordt er tijdens enkele weekenden en nachten gewerkt en kan er lokaal geluidshinder zijn. Ook het aanbrengen van de funderingen voor de nieuwe brug en tunnel kan lokaal voor geluidshinder zorgen. Het bouwen van de nieuwe brug over de ring gebeurt op een draagconstructie waardoor het verkeer op de ring geen hinder zal ondervinden. Enkel op de op- en afritten zal er beperkte hinder zijn.

Op www.werkenaandering.be/SPIR0 vind je maandelijkse activiteitenkaarten die het type hinder en de precieze locatie vermelden.

Hinder melden? Vragen?

Contacteer info@spiro.vlaanderen. Of scan de QR-code en vul een contactformulier in:


Meer info?