Je kan als burger schriftelijk een verzoekschrift indienen bij de organen van lokaal bestuur Zaventem. Dat zijn:
- de gemeenteraad
- het college van burgemeester en schepenen
- de voorzitter van de gemeenteraad
- de burgemeester
- de algemeen directeur
- elk ander orgaan van de gemeente dat als overheid optreedt.
Voorwaarden van het verzoekschrift
Een verzoekschrift wordt altijd ondertekend door de aanvrager. Een schriftelijke vraag wordt niet als verzoekschrift beschouwd als:
- de vraag onredelijk is of te vaag geformuleerd
- het louter een mening is en geen concreet verzoek
- de vraag anoniem, d.w.z. zonder vermelding van naam, voornaam en adres, werd ingediend
- het taalgebruik ervan beledigend is
Het orgaan of de voorzitter van het orgaan beoordeelt het verzoek op bovenstaande criteria.
Hoe ga je te werk?
- Omschrijf je vraag of voorstel over het gemeentelijke beleid en/of dienstverlening in een gemotiveerde nota.
- Voeg bij die nota alle nuttige stukken toe als informatie voor het desbetreffende orgaan.
- Minstens 1% van de inwoners van Zaventem, ouder dan 16 jaar, moet het ingediende voorstel ondersteunen. In het formulier dat je onderaan deze pagina kan downloaden, vind je het aantal inwoners van dit jaar. Je kan er ook een formulier downloaden om handtekeningen te verzamelen.
- Dien je verzoek in door onderstaand formulier aangetekend te versturen naar het gemeentehuis. Het verzoek moet de naam, voornamen, geboortedatum en woonplaats vermelden van iedereen die het verzoekschrift ondertekend heeft.
- Het college van burgemeester en schepenen gaat na of aan alle voorwaarden voldaan is.
Het verzoek moet minstens twintig dagen voor de dag van de vergadering van de gemeenteraad bij het college van burgemeester en schepenen ingediend zijn om in de eerstvolgende gemeenteraad te kunnen worden behandeld, zo niet wordt het verzoek behandeld op de daaropvolgende vergadering van de raad.
De data van de gemeenteraden vind je op https://www.zaventem.be/raad/detail/4/gemeenteraad