In juli 2023 kregen alle inwoners van Zaventem een nieuw magazine in handen: Z magazine. Het is de opvolger van Gemeenteberichten, het infoblad dat sinds 1968 het doel had om te informeren en een band te scheppen tussen burgers en het bestuur. De transformatie naar Z magazine is een goede aanleiding om kennis te maken met het communicatieteam van lokaal bestuur Zaventem.
Vertel eens, wat doet een communicatieteam zoal?
Karen: De communicatiedienst was jarenlang een ‘eenmanszaak’. Pas in 2020, toen Gemeenteberichten niet langer door de archivaris maar door het communicatieteam gemaakt zouden worden en met de lancering van de vernieuwde website in het vooruitzicht, werd de dienst uitgebreid naar twee medewerkers. Toen ik hier startte in 2021, hielden we ons vooral bezig met Gemeenteberichten, de website en de digitale borden. Via die kanalen brengen we, ook nu nog, nieuws voor onze inwoners op basis van de input van de verschillende diensten, partners en verenigingen. We ondersteunen de diensten ook bij de opmaak van persberichten, bewonersbrieven, flyers … En in 2022 startten we, onder de radar, met sociale media.
Wat zijn de recente evoluties?
Lies: Toen ik in september vorig jaar het team vervoegde, creëerde dat ruimte om niet alleen de sociale mediakanalen verder uit te bouwen, maar ook te werken aan de interne communicatie. Het personeel van lokaal bestuur Zaventem krijgt sinds oktober 2022 elke maand een digitale nieuwsbrief. Ook nieuw zijn de filmpjes die ik maak. Ze verschijnen als reel op onze sociale media of als video op de digitale infoborden. Denk maar aan de nieuwjaarswensen of sfeerbeelden van activiteiten. We zijn een beetje alles-in-één: adviseur, redacteur, webbeheerder … Maar ook fotograaf en graficus. Vrijwillige fotografen die zich geroepen voelen om ons aan leuke beelden te helpen, mogen ons gerust contacteren!
Wat zijn jullie toekomstplannen?
Leen: Er is al enorm veel gerealiseerd de voorbije twee jaren. Ik ben begin april gestart als verantwoordelijke. Ik merk dat mijn collega’s de lat hoog leggen om, ondanks beperkte middelen, nieuws en informatie in een toegankelijke taal en met een professionele uitstraling tot bij de inwoners en de medewerkers te brengen. Samen met mijn voorganger hebben ze vertrouwen gecreëerd bij de burgemeester en de diensten. Vroeger vulde de burgemeester hier en daar teksten aan. Dat is nu niet meer het geval. Ook de diensten vinden ondertussen vlot hun weg naar ons team voor de nodige ondersteuning. Toch hebben we nog heel wat uitdagingen voor de boeg: het opstellen van duidelijke procedures, de lancering van een intranet, de verdere opfrissing van onze huisstijl, het bijwerken van ons crisiscommunicatieplan, het versturen van externe nieuwsbrieven, het uitwerken van een sociale mediastrategie … Kortom, alles om de band tussen het bestuur en de inwoners te versterken. Net als ten tijde van de lancering van de Gemeenteberichten in 1968, maar dan een tikkeltje moderner :-)
Wil jij ook aan de slag bij gemeente Zaventem? Ontdek hier onze vacatures!