Voor huurders
Iedereen heeft recht op menswaardig wonen. De Vlaamse overheid legt aan woningen en kamers een aantal veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsnormen op. Deze normen staan in de Vlaamse Wooncode.
Wanneer je een klacht hebt over de woningkwaliteit van de woning of kamer die je huurt, licht je altijd eerst de verhuurder in, zodat die de kans krijgt om de nodige herstellingswerken uit te voeren. Verwittig de verhuurder best aangetekend.
Blijf je hinder ondervinden, dan kan je steeds een kwaliteitsonderzoek van de woning aanvragen. Voor deze woningonderzoeken doet de gemeente beroep op een woningcontroleur van Wonen in het hart van Midden-Brabant. Wanneer de woning niet voldoet aan de minimumvereisten van de Vlaamse Wooncode en de gebreken niet opgelost raken, kan een woning ongeschikt of onbewoonbaar verklaard worden.
Meer lezen over de woningkwaliteitsnormen.
Voor verhuurders
Woningen en kamers die verhuurd worden, moeten voldoen aan bepaalde normen (veiligheidsnorm, gezondheidsnorm, kwaliteitsnorm). Deze normen voor de woningkwaliteit staan in de Vlaamse Wooncode. Lees meer over de woningkwaliteitsnormen.
Indien je woning of kamer niet voldoet aan de normen, kan je huurder een kwaliteitsonderzoek aanvragen waarbij een woningcontroleur een woningonderzoek komt uitvoeren.
Contact & openingsuren
Woonenergieloket
- Adres
- Steenokkerzeelstraat 56 , 1930 Zaventem Dienst Omgeving
- GSM
- 0471 85 03 77
- woonenergieloket.zaventem@igo.be
Elke dag telefonisch bereikbaar en via e-mail.
Op afspraak: vrijdagen tussen 9 en 12 uur.